Akut Dermatit

Ja då är man 2500 kronor fattigare efter att ha varit hos veterinären med Triton:-( Men nu har han ju fått medicin och det känns skönt. Det var inga problem med hans kisseri i alla fall utan han har fått akut dermatit eller sk HotSpots. Detta är tydligen något som är väldigt smärtsamt för hunden och jag måste erkänna att jag inte trodde att han skulle reagera så här på det. Egentligen tror jag fortfarande att han lider av något mer,,bara en sån där grundkänsla som jag har i benmärgen,,men enligt vetten så var det detta och det får man ju lita på,,?? eller,, Nåja, Han har ju ialla fall fått antibiotika och två olika sorters salva att smörja på. Lägger in en bild här nere på hans sår och är ni äckelmagade så kan ni sluta läsa här och stänga ner,,jag gör det för kanske någon annan hundägare råkar surfa in på min blogg och då kan man ju se med egna ögat hur det ser ut. Han blev i alla fall sederad och jösses vilken envis en att somna in,,det tog gott och väl över en halvtimme innan han segnade ner på golvet,,enveten som han alltid är:-) sen rakade de området och tvättade. De tvättade även öronen för tydligen kan det bli öroninflammation av hela grejen oxå,,suck. Tratt rekommenderade de inte om det inte var så att han kliade mycket. Tratten,,eller kragen,,kan göra så det blir varmt och trångt på området. Men jag fick med en tratt,,en gigantisk! ifall om att han inte kan låta det vara. Sen kände de på hans prostata och jag glömde faktiskt att fråga varför men jaja,,När vi kom hem så ville han inte ens ha en korvbit,,som jag använde för att locka honom att komma in från hagen,,då han nämligen det första han gjorde var att lägga kinden i en hög med lera! Det tog en stund att få rent såret igen. Maten tittade han först bara på,,har aldrig inträffat förut! men sen käkade han upp den. Efter det så står han bara i hallen och flämtar och där ute satt  han och såg ut som att han skulle säcka ihop vilken sekund som helst. Detta är inte roligt att se alls och man vill så gärna så gärna hjälpa honom att slappna av och må bra igen. Han har fått en omgång penicillin och jag hoppas att han mår bättre i morgon,,usch detta var inte roligt alls! Hoppas nu bara att det inte blir några mer följder av detta,,Medicinerna han fick heter Fuciderm, Betnovat och  Kefavet. Nu kommer bilderna,,
Kramar


Det här är den värsta sidan,,inte snyggt alls


En lite suddigare bild men här ser man tydligare hur stort såret är jämfört med huvudet,,stackars liten skrott


Andra sidan och den vi upptäckte först ser betydligt bättre ut ,,ändå är det samma åkomma men jag tror vi fick tag i den i tid så att säga,,innan den hunnit växa till sig


Ja,,nu har han haft tre stycken av dessa jäklans sår,,det första fixade jag till själv och det är helt läkt nu,,men detta bara växte och växte,,snabbt oxå,,på mindre än två dagar blev det så gigantiskt,,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Stackars stackars Triton. Har en bok om newfoundlandshundar o där står det att det e vanligt med hot-spots inom den rasen.

Trodde det var det som Bella fick som valp, hon fick stora blemmor på buken. Men det var tydligen något som unghundar kan få o vi smorde med aloevera som faktiskt hjälpte som tur var.

Hoppas medicinerna gör nytta snabbt nu...trist att det mitt i eländet ska var så dyrt att gå till vetten me. Självrisken på försäkringen brukar vara rätt hög oxå ju. Nu håller vi tummarna att han kryar på sig snabbt som attan. Kram igen...

2009-08-10 @ 21:01:23
Postat av: Lotta

Tack Eva,,kramis

2009-08-10 @ 21:03:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0